Wethouder Wiltink erg onbuigzaam over verbeteringen in het armoedebeleid.
De raad had heel wat onderwerpen te bespreken afgelopen dinsdag. Het ging over heel ingewikkelde onderwerpen. Ik leg ze hier zo goed mogelijk uit. Vandaar dat het eindsignaal rond half 12 viel, met een valse start want de stroom viel deels uit aan het begin. Allereerst ging het over de najaarsnota. Dat is een soort tussenstand van het begrotingsjaar, die dan pas aan het eind van het jaar behandeld wordt. Er valt dan ook vaak niet veel meer bij te stellen, maar de nota geeft wel inzicht in de stand van zaken. Er is veel gebeurd en tot stand gebracht volgens de coalitiepartijen met lage kosten voor de burger. Vooral GB en CDA waren daar heel tevreden over. Ook kreeg de gemeente mooie rapportcijfers volgens Bert Mateman (CDA). VVD en HMV vonden dat dat wel heel vaak uit de reserves gefinancierd was en dat deze reserves in recordtempo “leeggeroofd”(VVD) werden. Onze fractie vindt het onbegrijpelijk dat de wethouder financiën de positieve resultaten op 10 en 11 november al kende en toch tijdens de begrotingsbehandeling deed voorkomen alsof een begrotingstekort dramatische gevolgen zou hebben. Dat was er dus gewoon niet, en de wethouder wist dat. Ted Kok was het wel met ons eens dat het niet heel erg netjes is om investeringen als de verlichting op de Haart via een verzamelstuk als de najaarsnota te realiseren. Eigenlijk moet daar een apart te bespreken en te bediscussiëren besluit over zijn. Zeker omdat in dit geval de aanleg ook afwijkt van de afgesproken spelregels. Maar dat is gemakkelijk eens zijn: de lantaarnpalen staan er al lang.
ISWI, Laborijn, SDOA, Bijstand en Participatiewet.
De gemeente Aalten is verantwoordelijk voor het uitbetalen van de maandelijkse uitkering van plm. 350 mensen met een bijstandsuitkering. Die uitbetaling wordt verzorgd tot 1-1-2015 door ISWI (in Ulft). ISWI houdt er mee op per 31-12-2015. Dus moest er besloten worden tot een zgn. liquidatie. Vanuit de raad kwamen er opmerkingen dat de bedragen van deze liquidatie steeds maar wisselden. De VVD was tegen en vond dat alleen gegarandeerd moest worden dat de uitkeringen netjes betaald worden. Vervolgens moest een organisatie aangewezen worden die in de toekomst de uitkeringen en de re-integratie naar werk gaat verzorgen. Maandenlang vond het college dat dat SDOA (een samenwerking van gemeenten rond Winterswijk) moest zijn. Opeens vond het college dat, vanwege de gemeentelijke financiën, niet meer en wilde een contract voor een jaar afsluiten met Laborijn. Dat is de nieuwe fantasienaam van de samenwerking tussen Doetinchem, Oude IJsselstreek en Wedeo (dat is een sociaal werkvoorzieningbedrijf). Daarvoor was in allerijl een contract opgesteld. Alle fracties voelden zich met de rug tegen de muur gezet. Het contract was nog niet besproken in een rondetafelgesprek. Dat hoefde misschien ook niet omdat het college contracten ondertekent. Maar toch zou het niet meer dan normaal zijn dat de raad wel daarover een mening heeft of tips heeft. Daarom werd besloten om de mogelijkheid te openen om een “addendum”toe te voegen. Dus de burgemeester neemt de verantwoordelijkheid voor het contract per 1-1-2015 en de raad voegt nog wensen toe. Bijvoorbeeld of de inspanningen naar werk vooral gericht worden opbepaalde doelgroepen, of de zgn. kostendelersnorm voor iedereen geldt enz.
Armoede
Er zijn mensen in de gemeente die niet kunnen uitkomen met hun inkomen. Daarvoor zijn aanvullende maatregelen in de lucht. Natuurlijk snappen alle fracties dat de oorzaken van armoede onder de eigen inwoners vaak ligt aan landelijke oorzaken. Deze week was nog weer in het nieuws dat vooral de vaste lasten en de eigen bijdragen en premies de grootste boosdoener zijn. Mensen op sociaal minimum kunnen dan van de gemeente een bijdrage krijgen. Zo wil het college de mogelijkheden iets uitbreiden met o.a. een bijdrage van maximaal € 142,50 per jaar in de eigen bijdrage van chronisch zieken en gehandicapten (een vervanging voor een afgeschafte rijksregeling) en willen men bepaalde schoolkosten vergoeden. Mits ze aan bepaalde voorwaarden voldoen. Over die voorwaarden ging het vooral. Er lagen twee moties en een amendement van de Progressieve Partij. Wij willen dat mensen met een inkomen van maximaal 130% van het sociaal minimum in aanmerking komen voor de ondersteuningmaatregelen. (sociaal minimum voor een gezin is bij 100% € 1306,40 en bij 130% € 1698,32 per maand netto). Wethouder Wiltink en de meeste andere partijen wilden dat niet omdat er altijd nog een zgn. “draagkrachtberekening” is. Daar gaan die grenzen nou juist over. Onder dat percentage is er geen draagkracht. De twee moties gingen over een collectieve ziektekostenverzekering voor chronisch zieken en gehandicapten, waarbij het eigen risico en de extra kosten vergoed zouden worden èn over de invoering van een witgoedregeling met duurzame apparaten op basis van een voucher. Daar wilden de meeste fracties ook niet aan. We hebben ze maar ingetrokken toen de wethouder aangaf dat tijdens evaluatie er naar gekeken zou worden . Dat klonk trouwens niet erg overtuigend. Het amendement van de 130% werd – toen bleek dat dit geen meerderheid kreeg- gewijzigd in de vraag om ook tijdens die evaluatie een onderzoek te doen naar de mogelijkheden om mensen net iets boven het sociaal minimum ook mee t laten delen in de mogelijkheden (130%). Dat aangepaste amendement voor een nader onderzoek werd aangenomen. De CDA-fractie en wethouder Wiltink waren zelfs tegen dàt onderzoek. Onbegrijpelijk. Ook kennelijk voor de fractie van de ChristenUnie. Die wilde wel laten onderzoeken of zo’n verhoogde inkomensgrens gunstig is voor de mensen met een kleine portemonnee.
Reageren? joop.wikkerink@progressieve-partij.nl