17 februari – Sinds 2016 heeft Nederland ook het VN-verdrag voor de rechten met personen met een beperking ondertekend. De gemeenten hebben daarin een prominente functie. Er zijn ambassadeurs voor dit verdrag aangesteld. Eén ervan is Yolanda Bos uit Aalten, zelf o.a. rolstoelgebruiker. Ze staat no. 12 op de lijst van de Progressieve Partij. In het kader van onze inventarisatie van verkeersknelpunten liepen we een middag met haar rond.
We begonnen op het station, het enige station in Nederland dat niet geschikt is voor blinden en slechtzienden. Het openbaar toilet dat in het weekend en ’s avond gesloten is, is geen gehandicaptentopilet. De rotonde Dijkstraat/Plein Zuid is krap bemeten, en dan worden rolstoelers het kind van de rekening: te weinig ruimte. De overgang bij het spoor is sterk verbeterd, maar voor slechtzienden is er geen duidelijke route. En zou er toch maar geen zebrapad bij de bakker moeten komen? In Aalten-Zuid wordt veel half op de stoep geparkeerd, soms begrijpelijk, maar o zo lastig voor rolstoelers, rollators en kinderwagens. Tijdens onze meedenkavond op donderdag ging het ook over verkeersknelpunten. De volgende suggesties werden ingebracht: in Aalten: Adm. De Ruyterstraat van Dijkstraat tot Jumbo. Natuurlijk fietsroute Varsseveld-Bredevoort; snelheid Nijverheidsweg. Ontbreken zebra’s bij Plein Zuid. In Dinxperlo: kruispunt Hogestraat-fietsstraat; fietsstraat zelf. Hier wordt toch weer gepleit voor eenrichtingsverkeer. Alle varianten Beggelderdijk. We moeten oppassen dat we niet blijven toestaan dat er maar varianten berekend worden waarvan het onduidelijk is voor welk probleem dit een oplossing is (behalve dan de keuzestress voor sommige fracties)