28 april – Vanaf 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor jeugdhulp, begeleiding vanuit de WMO en participatie op de arbeidsmarkt. Er zijn grote stappen gezet om die wetten en werkwijzen onder de knie te krijgen. Nu staan we voor de uitdaging om meer vanuit “wat is nodig” te werken in plaats van: “wat zeggen de wetten en regels”. In In Nederland zijn mooie voorbeelden bedacht. Daarvan zouden we in Aalten, in de Achterhoek moeten leren en de goede voorbeelden overnemen. En dan gaat het om over de grenzen van de wetten te kijken. Een paar voorbeelden::
1.Het gaat hier om een inwoonster met een uitkering door een medische aandoening. De zorgverzekeraar wilde haar behandeling niet betalen. Door dit als gemeente te doen was er geen vervolgbehandeling meer en kon ze een opleiding gaan volgen en uit de uitkering komen.
2.Een ander voorbeeld is van iemand met een uitkering die een baan in de zorg kon krijgen. De baan was buiten de regio met wisselende diensten en niet bereikbaar met het openbaar vervoer. De vrouw had geen auto en kon die ook niet betalen. Het resultaat met baan: sociale vooruitgang, geld en werk. Voor de gemeente lag het rendement op het besparen op de uitkering. Daarom is als oplossing vanuit de gemeente een auto aangeschaft. Afspraken over terugbetaling werden gemnaakt.
Met deze manier van werken worden problemen niet willekeurig opgelost. Het is onderbouwd met een maatwerkplan, waarbij soms een eerste stap of doorbraak nodig is zoals die auto. Bij de inzet van het budget worden altijd de vragen gesteld:
Wat gebeurt er als we niets doen? Wat kost dat dan?
Wat gebeurt er met de huidige mogelijkheden in het sociaal domein? Wat kost dat?
Wat gebeurt er als we op een ïnclusieve manier” kijken? Wat kost dat?
In de praktijk is geleerd wat kan met het budget en wat niet. Noodzakelijk zijn: vertrouwen, tijd, een hulpverlener die creatief en ondernemend is. Niet iedereen zal dat gaan doen op die manier, er gaat veel tijd overheen voordat er echt verandering plaatsvindt,’ De Progressieve Partij is er voor om in de komende collegeperiode dit soort werkwijzen te bespreken en in te voeren.