Digitale raadsvergadering 26 mei helaas mislukt

30 mei – In tijden van crisis moet men flexibel zijn en vooral thuis werken. Zo ook de raad. Daarom werd afgelopen dinsdag, voor het eerst in de Aaltense historie, een digitale raadsvergadering gehouden.
 
Griffier Marcel had ons uit voorzorg al een week voor deze vergadering een mail gestuurd, met daarin een link. Deze link bracht ons naar Microsoft Teams, waarin de vergadering gehouden werd. Op de dag zelf kwam nog het verzoek of iedereen op tijd in wilde loggen (dus via de link), zodat de vergadering ook echt om 19.30 uur kon beginnen. Om iedereen de kans te geven op tijd digitaal aanwezig te zijn, kon er vanaf 19.00 uur ingelogd worden. 
 
19.01 uur: Ik zit er klaar voor! Benieuwd hoe deze vergadering zal gaan verlopen log ik in. Er zijn nog een paar raadsleden net zo snel als ik en met een steeds groter wordende groep wachten we tot iedereen is ingelogd. Het is leuk om te zien waar iedereen is gaan zitten. Werkkamers, woonkamers, muziekkamers en ook tuinen komen voorbij. Dit geeft meteen een veel relaxter sfeertje dan als we, allemaal keurig op rij, in de raadszaal zitten. Opvallend vind ik vooral dat de meeste raadsleden er een stuk “minder netjes” bijzitten dan normaal gesproken. Voor deze gelegenheid zijn de jasjes en dasjes thuis (hoe kan het ook anders…) in de kast blijven hangen. 
 
19.30 uur: Het Moment Suprême! Het wordt stil, iedereen wacht af tot de burgemeester de vergadering opent. Maar…. dat gebeurt niet. Na ongeveer 30 seconden wordt de vraag der vragen gesteld: “Waarom beginnen we niet?”. Er komt geen reactie. Op zo’n moment wordt heerlijk duidelijk wie de meest ongeduldige personen binnen onze raad zijn. En dat zijn er nogal wat! De vraag wordt meerdere keren herhaald en uiteindelijk wordt duidelijk dat er bij de live-uitzending (via de website van de gemeente) wel beeld, maar geen geluid is. In sommige gevallen zou ik zeggen: dikke prima! Maar in dit geval wordt dat wat lastig, omdat we nu dus niet mogen stemmen. En laat dat nou juist de hele bedoeling van een raadsvergadering zijn.
 
We moeten wachten tot het geluid van de uitzending het doet en om die tijd op te vullen worden er onderling en in de groepsapp veel berichten uitgewisseld. Hoe ik dat weet? De vele bliepjes, pling-geluiden en piepjes die uit de verschillende kamers/kantoren/tuinen te horen zijn. 
Wat mij trouwens meteen brengt tot een groot irritatiepunt. Dus bij deze, mensen, een gratis tip voor jullie: Als je in een digitale vergadering zit zet dan, net als tijdens een gewone raadsvergadering, het geluid van je telefoon uit! Of, als je dat niet wilt, zet je microfoon uit. Zodat niet iedereen hoeft mee te genieten van alle appjes die bij elk willekeurig raadslid binnenkomen.
Lijkt me een mooie afspraak en voorkomt een hoop irritatie.
 
Samenvattend: 
–  Het hele circus wat men “digitaal vergaderen” noemt ging uiteindelijk niet door, wegens technische problemen. Iedereen kon weer lekker wat voor zichzelf gaan doen.
–  Ik  overweeg een motie in te dienen m.b.t. het kledingaspect. Nooit meer jasjes en dasjes, komt een stuk toegankelijker over voor de medemens én men ziet er meteen een stuk relaxter uit.
–  Dat appen tijdens de vergadering kan prima. Maar doe dit dan op de manier zoals onze raadsvergadering werd uitgezonden gisteren: Wel beeld, geen geluid 
Ik zeg: op naar de volgende keer!
Esther
 

Deel deze inhoud

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *