door Theo Bauhuis, 12 juni 2022
Op woensdag 1 juni presenteerde Stichting Achterhoek toerisme zich aan de fracties van de gemeentes waarvoor ze actief zijn. Een mooi moment om te zien wat het bureau doet en met welke visie. Stichting Bureau Achterhoek Promotie (AP) had een zevental medewerkers afgevaardigd om de verschillende aspecten toe te lichten.
De eerste spreker was directeur Manuel Hezeman die de opzet van de organisatie en visie toelichtte. Het belangrijkste doel is het promoten van de Achterhoek in Nederland en daarnaast Duitsland en België, vanuit de gedachte dat een krachtige toeristische sector niet alleen van economisch belang is, maar door de toeristen ook het behoud van voorzieningen en activiteiten voor de Achterhoekse burgers mogelijk maakt.
Het bestuur bestaat uit de drie O’s, wethouders uit de regio namens de overheid, ondernemers en het onderwijs. De laatste moet nog worden aangevuld. Doel van die vertegenwoordiging is gezamenlijk optrekken om met zijn allen de Achterhoek te versterken. Zo wordt er nu samengewerkt met ruim 400 ondernemers uit de toeristische sector.
AP hanteert 5 poten voor zijn activiteiten.
- Regiopromotie,
- Gastheerschap
- Regiocoördinatie,
- Routeontwikkeling,
- Kennis
Een 6e komt na de zomer: een projectbureau. Deze wordt opgezet met de gedachte van risicospreiding
Recent heeft AP de nieuwe visie 2022-2025 uitgebracht en deze kent vier hoofdonderwerpen.
Duurzame ontwikkeling.
Trouw blijven aan het Achterhoekse DNA, klimaatneutraal en een voor lange termijn duurzame ontwikkeling.
Onderscheidend vermogen.
Versterken van het zijn van een onderscheidende bestemming, onderscheidende campagnes en exclusieve Achterhoek ervaringen.
Persoonlijke verbindingen.
Met de Achterhoekse gastvrijheid en een breed aanbod de toerist zich thuis laten voelen in de Achterhoek.
Onbezorgde beleving.
De historie zichtbaar maken, goede routes en inspiratie en informatie breed beschikbaar.
Kern er van het betoog dat de Achterhoek als geheel bekend en aantrekkelijk moet worden. Een toerist komt niet naar een plaats, maar naar een streek. Net zoals de Veluwe of de Zuid Limburg. Volgens onderzoek va, AP komt 85% naar de Achterhoek en bepalen pas ter plaatse het echte programma. Er wordt natuurlijk wel vooraf georiënteerd, maar de echte keuzes worden pas gemaakt na aankomst. Van de mensen die vooraf oriënteren op één van de sites doet 60% dat met de mobiele telefoon, 31% met de computer en maar 9% met een tablet. De indruk van de site op de mobiel is dus erg belangrijk.
Nog zo’n bijzonder feitje hoe de toerist zoekt. Achterhoek.nl is de “echte” site, maar de meeste bezoekers komen rechtstreeks op een themasite als outdoorachterhoek.nl of kamperinindeachterhoek.nl.
Wat meer feitjes bij elkaar: Voor corona (2019) waren er ruim 3 miljoen overnachtingen en 7 miljoen dagbezoeken. Gezamenlijk zetten die in 2019 ruim 300 miljoen om.
Tot slot nog een aandachtspunt dat meerdere keren voorbij kwam en voor alle Achterhoekers van belang is. Wat is de maximale capaciteit. Wij, maar ook de toerist wil toch rust en ruimte. Die vraag werd door stichting Achterhoek Promotie niet beantwoord, dat is een antwoord dat vanuit de maatschappij moet komen. Iets om eens goed over na te denken dus.
foto: Suzies Farm, streekproducten, Aalten