Redactie, 1 juli 2023
In het kader van het integraal huisvestingsplan onderwijs zijn we aan het nadenken over wat goed onderwijs is. Scholen en college zijn er van overtuigd dat de hele sociale basis nodig is om kinderen te begeleiden en op te voeden naar volwassenheid. School is daar een belangrijk onderdeel van. En de vraag is hoe dan het onderwijs moet worden ingericht en dat heeft dan weer z’n gevolgen voor de huisvesting (wel of geen klassen, ontmoetingsruimtes, privé-werkplekken enz.). Dinsdag werd de raad voorgelicht over de ins en outs van een “integraal kindcentrum”, zoals dat o.a. bij de Bosmark in Dinxperlo in praktijk gebracht wordt.
IKC Bosmark
Het werd een inspirerende en indrukwekkende avond vol met nieuwe en bestaande inzichten over onderwijs, opvoeden, leren en ervaren door kinderen, hun ouders en de “pedagogische basis”. Allereerst vertelde Dianne Rutgers van IKC De Bosmark wat een Integraal Kindcentrum precies is. Eigenlijk kun je het zien als een samenvoeging van allerlei soorten onderwijs en opvang in één gebouw. Maar wat belangrijk is dat ook het personeel en de docenten in één team zitten en zich ontfermen over elkaars kinderen. Zo kan in alle vormen van opvang en onderwijs bijvoorbeeld (weliswaar op verschillende manieren) aandacht besteed worden aan een onderwerp dat kinderen “buiten” ook tegenkomen. En er is uitwisseling over de situatie van kinderen. Ze belichtte ook de voordelen gezien vanuit het kind, de ouders en het personeel. Natuurlijk zijn er ook kritische opmerkingen te maken: massaliteit, grootschaligheid, kinderen de hele dag in min of meer dezelfde omgeving, weinig thuis in het gezin. Maar de maatschappelijke werkelijkheid is dat de meeste ouders beide overdag van huis zijn en dat de schoolomgeving daarop aangepast moet worden.
Harry Volker genootschap
In een tweede presentatie gingen Mark Weghorst en Ingrid Paalman van het illustere Harry Volker Genootschap in op de verschillende modellen. Harry Volker was de echte naam van Kruimeltje en volgens de leden van het genootschap was hij de eerste echte spijbelaar. In het genootschap hebben zich allerlei wetenschappers verzameld die iets met onderwijs, opvoeden en gezondheid te maken hebben. Rond de centrale vraag: hoe kunnen we het onderwijs zo organiseren dat niemand meer uitvalt. Ze proberen nieuwe modellen en inzichten uit. Beiden presenteerden een tiental modellen hoe je naar onderwijs en schoolsystemen kunt kijken. Steeds gebaseerd op inclusief onderwijs. Dus iedereen kan mee doen en zich ontplooien. Grote uitdaging daarbij is steeds “samenwerken”(geldt ook voor andere domeinen dan het onderwijs). Ze lieten een paar mooie plaatjes zien. Een kijkje op Harry Volker Genootschap – NCJ leert je meer.