Het hele college ging donderdagmorgen op bezoek bij ROC de Graafschap aan de Kennedylaan in Doetinchem. Een deel van het College van Winterswijk was er ook. We keken onze ogen uit, vooral bij de spiksplinter nieuwe, glimmende, oogverblindend witte nieuwbouw. Overal zit een verhaal achter. Mirjam Koster (bestuurder) legde in drie minuten aan de hand van een “praatplaat” visie, missie en beleid uit van de school die vooral MBO-opleidingen aanbiedt. 10.000 leerlingen, 1000 docenten. We keken vooral naar opleidingen die vallen onder de afd. Educatie en Participatie van Rik van Wijk. Dat zit ook veel op het nacholen: leven lang leren. Maar ook de gewone MBO-4 opleidingen voor automonteur, installatietechniek en bouw bekeken we even (zie foto’s). Natuurlijk past het onderwijs zich razendsnel aan aan de veranderende vraag.
Bij de afdeling Zorg en Welzijn werden we aangenaam getroffen door het uitgekiende vitaliteitsbeleid dat het Graafschapcollege voert richting leerlingen en docenten. Veel aandacht voor gezonde voeding (wij kregen dan wel weer een witbroodje kroket- foutje, wel lekker), de beweegnorm, sportstimulering. We bespraken mooie verbindingen met onze inwoners (gebeurt natuurlijk al door de leerlingen die bij de cultuur- en beweegactiviteiten die Figulus organiseert assisteren). Mooi ook was het project internationalisering. Via het Europees programma Erasmus zijn gezamenlijke programma’s opgesteld met Finland, Portugal en Ierland. Zo zit je dan als 17-jarige alleen in Finland in een Finse klas met Finse studenten. Zeer leerzaam. Loopbaanplein (2000 hulpvragende leerlingen per jaar) en Graafschap Werkt zijn initiatieven die de leerlingen de juiste keuzes voor beroepen en studies laten maken. Niet altijd eenvoudig.
De onderwijsroute voor statushouders groeide na invoering van de nieuwe wet inburgering (1-1-2022) van 1 naar 8 groepen. Deze onderwijsroute is bedoeld voor statushouders vanaf 18 jaar die goed leerbaar zijn en zo snel mogelijk op een reguliere beroepsopleiding of zelf HBO en richting WO kunnen stromen. Ze maken ook zelf de lunches klaar: kip met rijst voor hun lunch. Er zijn zoveel raakvlakken, uitdagingen en kansen als je het hebt over de verbinding onderwijs en sociale basis, sociaal domein. We hadden nog uren kunnen doorpraten en plannen maken.