Na de gebruikelijke B en W overleggen die middag op werkbezoek bij Jumbo Leussink. Fantastisch familiebedrijf: 9 winkels (waaronder de meest duurzame in Goor), 1400 personeelsleden, waarvan 70% scholieren. Dat vergt ook een speciaal personeelsbeleid, waarbij ouders betrokken worden. Het personeelsbestand kan volgens directeur Tijn Leussink nog wel wat diverser. Er zijn inmiddels lijntjes gelegd met Laborijn om te kijken of er mogelijkheden liggen voor statushouders en Oekraïners. Er komen zo’n 5 grote vrachtwagens per dag. Bij de bouw is afgesproken dat bij het laden en lossen de grote roldeur dicht gaat. Dat is voor sommige chauffeurs ook een aandachtspunt. Een mooie formule is “Ons Noaberschap”(op z’n Twents): lokale producenten in een straal van max. 10km leveren streekproducten, die onder dit label in de winkel liggen. Geen contracten, wel vertrouwen. De marge ligt op de korting op de verkoopprijs. Zo blijven de prijzen van de producten in elk verkoopkanaal gelijk. Duurzaamheid is een groot issue. Zowel bij de producten (de klanten willen dit) als bij de bouw van de supermarkten. Er staat een mooi voorbeeld in Goor. De meest duurzame winkel van de Benelux(!). Men werkt bij de realisering met een nauwkeurig keurmerksysteem: Breeam.nl (leuk om eens een kijkje te nemen). Natuurlijk even op de foto met de managers van Aalten en Dinxperlo.
Joop Wikkerink