Achterhoek: De gezondste regio

20 maart  –Dinsdagavond 16 maart sloten zo’n 10 raadsleden en volgers en 10 medewerkers aan bij een beeldvormende raadsvergadering over gezondheidsbeleid. Barbara Ulfman van de regio Achterhoek vertelde iets over de drie regionale pijlers van ons gezondheidsbeleid. Allereerst het Regiobeeld, opgesteld onder verantwoordelijkheid van Menzis (ziektekostenverzekeraar). Hieruit blijkt dat we in Aalten vergeleken met de rest van Nederland iets meer last van dementie, COPD, diabetes, beroertes en stemmingsstoornissen hebben. In de poll die er georganiseerd werd, bleek dat we wel weer iets meer en gezonder bewegen dan de rest.
Het tweede document is de regiovisie (gebaseerd op dat regio beeld) Hieronder een plaatje met trends en grootste uitdagingen.
 
Vervolgens is hierop het Preventieaccoord gebaseerd, ondertekend door meer dan 80 Achterhoekse organisaties.
 
 
Al deze plannen moeten eigenlijk leiden tot een andere manier van organiseren en monitoren èn financieren. Daarvoor is het Kavelmodel “Achterhoek gezond” ontworpen. Een innovatief model van samenwerking tussen gezondheidspartijen met als doel dat ook de financiering van preventie in elk geval mogelijk gemaakt wordt door partijen die er nu de grootste (financiële) vrachten van plukken.
Dat kan door een systeem van public health management: een methode gebaseerd op onderzoeksgegevens die er voor zorgen dat de zorg zo gericht en persoonlijk mogelijk ingezet wordt.
 
Vervolgens was het woord aan Tom Broek, beleidsmedewerker publieke gezondheid bij de gemeente Aalten. Hij legde uit dat op basis van al deze landelijke en regionale beleidsvisies elke gemeente verplicht is een lokaal gezondheidsbeleid te formuleren. Het is de bedoeling om dit rond de zomer af te ronden, en ook vooral dit onderdeel te laten zijn van de nieuwe nota Sociaal Domein, met als werktitel “Zo persoonlijk mogelijk”. 
 
Discussie.
Er volgde een geanimeerde discussie over de bouwstenen die in zo’n nota aanwezig moeten zijn. Uiteraard hadden de aanwezigen hoge verwachtingen van preventie. Woorden als bewustwording en “het moet leuk zijn” voerden de boventoon. 
 
 
 

Deel deze inhoud

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *