20 november – De taken voor “basismobiliteit” gaan deels naar de gemeenten. Het lijkt erop of er weer een taak over de schutting gegooid wordt bij gemeenten met veel te weinig geld en de mededeling: “u als gemeente kunt dit efficienter”. Hoe het ook zij, het openbaar vervoer wordt deels een verantwoordelijkheid van de gemeente. Het blijft in onze ogen een “openbare voorziening”, dus toegankelijk voor iedereen te regelen door de overheid. Woensdag was er een Gelders debat over openbaar vervoer in Gelderland. Volgens de directeur van Arriva (vroeger Synthus) is het nog nooit zo goed geweest in de Achterhoek. Per 14 december komen er (bus) lijnen bij. Voor de nabije toekomst wordt het vervoer van deur-tot-deur, van kleine kern naar dichtsbijzijnde station een probleem. Daar zullen nieuwe oplossingen voor moeten komen. Wij pleiten minimaal voor samenvoeging (waar verantwoord) van vervoersstromen: regiotaxi en buurtbus, school-, speciaal en werkplaatsvervoer, meer initiatieven als de Saxion-bus (Aalten-Enschede), electrische taxis, auto’s en fietsen. Autodelen en poolvorming. Raar dat de wereld te klein is er er meteen in asfalt geinvesteerd moet worden als er files dreigen. En dat veel mensen hun schouders ophalen als het gaat om onbereikbaarheid, slechte service en onduidelijkheid in het openbaar vervoer. Wie heeft er nog meer ideeen?