23 mei – Langzamerhand beginnen we na te denken over de tijd na de coronacrisis. Wat houden we vast en welke ontwikkelingen die ingezet zijn stimuleren we. Twee ervan zijn manifest. Er is een hernieuwde belangstelling voor regionale producten en regionale bedrijven. Een tweede belangrijk gegeven is de snelle organisatie van solidariteit en naoberschap. Op vrijdag 22 mei organiseerde de Koppelkerk in Bredevoort een digital meetup (via Zoom) over dit onderwerp. Men begon met een motto van Einstein: “Als je doet wat je altijd deed zal je krijgen wat je altijd kreeg”. Willen we actuele problemen oplossen, zullen we nieuwe wegen moeten vinden.
De VPRO Tegenlicht uitzending “The bigger picture” diende als basis. Hierin wordt op de voor- en nadelen van (de)globalisering ingegaan. De boodschap: we putten kracht uit de regionale economie,én we zijn mondiaal aan elkaar verbonden. We moeten ons bewust zijn van de effecten elders, die door ons doen en handelen hier worden veroorzaakt – zowel positief als ook negatief.
Het eerste blok was gewijd aan “Terug naar lokaal – dichter bij onszelf?”. Rolf Winter, initiatiefnemer Koop Lokaal Doetinchem,nam ons mee in zijn verlangen om direct aan het begin van de corona-maatregelen iets voor de lokale ondernemers te willen doen. Intussen is te zien, dat veel mensen bewust voor digitale aanschaf van producten bij lokale winkeliers kiezen. Er is een nieuw afzetkanaal ontstaan, dat een aantal maanden geleden nog ondenkbaar was.
In Aalten zie je vergelijkbare initiatieven zoals www.bezorgeninaalten.nl of www.achterhoekbezorgt.nl en de acties van de Borghman, de kistjes van Schiller en de cocktails van de Hofnar.
Het is (nog) niet bekend waarom mensen precies voor dit digitale pad kiezen. Zit er meer in dan ondersteuning tijdens corona? En/of Achterhoekse trots?Toch lijkt het, dat hierin nieuwe duurzamemodellen zitten. Iedereen zoekt nieuwe wegen, ook al lijkt het in begin wat onwennig en zelfs een beetje eng. Je zou zelfs kunnen kijken of je hier de initiatieven van lokale munten aan zou kunnen koppelen. Het tweede blok van de discussie ging over de wellicht nieuw ontdekte aantrekkelijkheid van het platteland en de mogelijkheden voor toerisme in de Achterhoek. Kijk ook verder op de site van de Koppelkerk voor een uitgebreider verslag.