Aalten-Dinxperlo, 22 januari – Ook in de gemeente Aalten wordt het verkeer steeds drukker. Mobiliteit is voor iedereen belangrijk. Maar veiligheid ook. En toegankelijkheid voor voetgangers, fietsers en rolstoelers. Verkeersruimte is publieksruimte. Daarom gaan fietser en voetganger voor. Dat scheelt ruimte, vervuiling en ongelukken. Volgens de Progressieve Partij moet daar het beleid op gebaseerd zijn.
Invalswegen veiliger en groener.
Sylvia Stuivenberg uit Dinxperlo staat als PvdA’er als derde op de lijst van de Progressieve Partij. Zij woont nog niet zo lang in Dinxperlo. Haar vallen een paar dingen op. “De reconstructie van de Dijkstraat en Admiraal de Ruyterstraat in Aalten vind ik een mooi voorbeeld van duurzame en veilige inrichting. Veel groen en duurzaam materiaalgebruik. En wat direct opvalt: veel ruimte voor voetganger en fietser. En op het hele traject mogen de auto’s maar maximaal 30 km per uur. Dat is prachtig, veilig en schoon!. Ik zou willen dat alle invalswegen zoals de Aaltenseweg en Terborgseweg in Dinxperlo ook zo ingericht worden. De Terborgseweg is al mooi geworden, veel planten en groen, maar het is nog wel een racebaan en meer bomen zou ook mooi zijn.”
Meer fietsstraten.
Esther Diepenbroek, lijsttrekker van de Progressieve Partij: “Ik woon vlakbij de fietsstraat Bodendijk in Aalten. Je ziet dat het wennen is, maar juist fietsers, mensen in rolstoelen of met kinderwagens en gewoon wandelaars voelen zich veel veiliger in dit gebied. Het kan, dat heeft de gemeente al laten zien bij bijv. de Bodendijk in Aalten en de Margrietstraat-Nassaustraat in Dinxperlo. Dus ik vind het belangrijk dat er meer fietsstraten komen waar de auto te gast is. En de fietser en voetganger voor gaat.”
Snelheid omlaag
De Progressieve Partij is ontzettend blij dat na jaren van verzet oor andere partijen juist dit college besloten heeft om op delen van de ring in Aalten het 30 km-regime in te voeren. Esther: “En dan hebben wij het over de Dijkstraat en de Adm. De Ruyterstraat in Aalten. Mijn voorgangers hebben al jarenlang gepleit voor deze maatregelen op de ring. We hebben zelfs al eens de proef op de som genomen door de hele ring met 50 en met 30 km te rijden: Verschil: 4 minuten.! Met zo’n kleine tijdwinst moeten we toch meteen de veiligheid verhogen en de uitstoot verminderen door op de hele ring 30 km in te voeren!”
Foto: Sylvia Stuivenberg (PvdA, Dinxperlo, 3e op de kieslijst PP): “Meer veiligheid door max. 30 km in de kernen en meer fietsstraten”.