4 april – Ondanks de Covid 19 crisis gaan veel werkzaamheden gewoon door. Bij een rondgang door het dorp Aalten viel me een aantal zaken op.
Als eerste de vernieuwing in de Prinsenstraat. Daar is sinds eind vorig jaar al veel activiteit. Eerst zijn een aantal nutsvoorzieningen vernieuwd. Daarna ging het riool eruit en zijn nieuwe rioleringen en infiltratiekratten geplaatst. Het hemelwater van de huizen wordt nu in de grond geïnfiltreerd onder de straat. Nieuwe bestrating, van gevel tot gevel werd aangelegd, waardoor de straat nu veel ruimer lijkt. Binnenkort worden de laatste werkzaamheden afgerond en groen ingepland en is dorp Aalten weer een mooie straat rijker.
Ook in de Admiraal de Ruyterstraat zijn de werkzaamheden begonnen is een deel van de riolering vervangen. Ook hier wordt hemelwater geïnfiltreerd onder de straat. Bijzonder hier is dat er een nieuw soort asfalt wordt gebruikt voor de fietsstroken in de straat. Grasfalt. Op de site van de gemeente staat beschreven wat het is.
Grasfalt is net zo sterk als ‘gewoon’ asfalt, maar de productie is een stuk milieuvriendelijker. In gewoon asfalt zit bitumen als lijmmiddel en deze bitumen wordt uit olie, een fossiele grondstof, gemaakt. In Grasfalt is tot 50% van deze bitumen vervangen door lignine. Lignine komt van nature in alle bomen en planten voor. Het wordt voor Grasfalt gewonnen uit Olifantsgras, omdat dat snel groeit en ook op alle grondsoorten verbouwd kan worden. Het neemt vier keer meer CO2 op dan bomen. Daarnaast kan Grasfalt op een veel lagere temperatuur verwerkt worden. Voor een ton Grasfalt wordt 2 m³ minder gas gebruikt en dat scheelt dus ook CO2 uitstoot. Bron: gemeente Aalten.
Verder is het bijzonder dat dit deel van de zogenaamde “binnenring” wordt ingericht als 30km zone, evenals een deel de Dijkstraat, die ook aangepakt gaat worden komend jaar. Dit is best revolutionair. Wij als Progressieve Partij hebben altijd al gepleit voor een éénduidig snelheidsregime in het hele dorp, overal 30 km. Maar een meerderheid in de raad wilde daar nooit aan. Eindelijk zien ook anderen in dat voor de veiligheid 30 km hard genoeg is. Nu nog de rest van het dorp zo inrichten.
Voor het terrein van caravanhandel Vaanholt aan de Varsseveldsestraatweg is jaren geleden al een nieuw bestemmingsplan gemaakt. Er zouden 14 woningen kunnen komen. Door allerlei ontwikkelingen is het er nog nooit van gekomen. Bij de laatste Woonvisie stond het plan op rood, dat wil zeggen dat het plan niet voldeed aan de richting die de raad op wil gaan qua woningbouw. Kleinere en betaalbare woningen voor starters en jongeren. Na aanpassing van het plan worden er nu 8 woningen gebouwd en de naastliggende jaren 30 woning opgeknapt. Tevens wordt de grond gesaneerd, vroeger stond daar garage Veerbeek. Een goede ontwikkeling en een verfraaiing voor de entree van het dorp.
Een eindje verderop is de eerste woning bijna klaar op terrein Hoge Veld. Na de sloop van het oude “bejaardencentrum” bleef het lang stil daar. Ook hier veel vooroverleg over de invulling. Dit is een plan in het duurdere segment, met vraagprijzen tussen de €300.000,- en de €700.000,-. Volgens de oude woonvisie was daar ook vraag naar, maar ik denk dat veel Aaltenaren liever ook hier woningbouw hadden gezien in het goedkopere segment of sociale woningbouw. Het zal nog wel een poosje duren voordat alle 18 kavels daar zijn verkocht. En dan zal er nog een beloofd trapveldje moeten worden aangelegd. We wachten het af.
Gerrit Migchelbrink