Hoe wordt de Participatiewet ingevuld in Aalten?
De raadswerkgroep die zich bezighoudt met de 3 decentralisaties kwam dinsdag in een extra vergadering bij elkaar. De medewerkers van de gemeente willen graag de zomerperiode gebruiken om voorstellen te maken over de participatiewet. Daarbij spelen in elk geval drie dingen: wat is de situatie rond Hameland, wat is de situatie rond ISWI en wat wordt de rol van SDOA (Sociale Dienst Oost Achterhoek. Dat is allemaal organisatorisch. Eerst moet je ideeën hebben over de inhoud. Dus je moet eerst bepalen wat je met de doelgroep P-wet wilt. Ik heb daarover de volgende ideeën. Deels ook ingebracht in de bijeenkomst.
Als je kijkt naar de “beoordeling arbeidsvermogen” die sinds 1 juli geldt dan zie je al dat er maar hèèl weinig mensen zijn die totaal GEEN arbeidsvermogen hebben.
1. Mensen met heel weinig arbeidsvermogen of melders die wel volledig maar niet duurzaam arbeidsongeschikt zijn, zouden een beperkt dagbestedingtraject moeten worden aangeboden of vormen van sociale activering. Ik kan me voorstellen dat dat laatste georganiseerd wordt door de zorginstellingen (Estinea e.d.) of welzijnsinstellingen (zoals Figulus- hoewel deze laatste geen sterk track record heeft tot nu toe) onder regie van de gemeente.
2.Vervolgens krijgen we de groep die wel arbeidsvermogen heeft maar niet bij een reguliere werkgever, dat is eigenlijk de groep die aangewezen gaat worden op beschut werk nieuw. Ik hoor daar in de Achterhoek nog niks over. Gaat dat georganiseerd worden? En hoeveel kost dat dan? CAO of niet? Samenwerking met arbeidsmatige dagbesteding of niet? Gebruikmaking van de infrastructuur van de SW of niet?
3.Mensen die wel arbeidsvermogen hebben komen in een arbeidsontwikkeltraject, al of niet via een baan i.k.v. de banenafspraak/ garantiebaan. (als ze door de toetsing komen)
4.Mensen die niet zelfstandig het WML kunnen verdienen maar niet in aanmerking komen voor een garantiebaan kunnen bemiddeld worden met loonkostensubsidie bij reguliere werkgevers.
5.Mensen die geen afstand hebben tot de arbeidsmarkt kunnen veelal op eigen kracht via dienstverlening van Werkplein aan de slag.
Ik zie eigenlijk alleen een rol voor de gemeente bij WMO-achtige activiteiten voor mensen uit groep 1 (en dan nog met de nodige restricties dat hier ook kennis van de wajong-doelgroep voor noodzakelijk is) en mensen uit het zgn. granieten bestand. De rest van arbeidsontwikkeling tot bemiddeling hoort bij Werkplein. Hierop moet dan samengewerkt worden door gemeenten (SDOA), SW-bedrijf, UWV in het kader van de werkgeversbenadering. Uiteraard ook met Pronova en liefst ROC. Hoe je dat organiseert is een tweede vraag. Op dat Werkplein moet ook de bemiddeling en plaatsing van de “oude wajongers” en de “wsw-wachtlijsters” alsmede schoolverlaters PRO-VSO plaatsvinden.
Dus ik wil bepleiten dat de gemeente zich alleen met WMO-achtige taken bezighoudt. De rest gaat in een samenwerkingsverband gemeente, UWV, SDOA, SW op een Werkplein. Overigens liefst op het niveau van de arbeidsmarktregio (Achterhoek) georganiseerd.
Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat de garantiebanen/banen banenafspraak eigenlijk hoofdzakelijk via detacheringconstructies of poolvorming kan. En wie heeft daar kijk op? Vooral de Sociale Werkvoorzieningbedrijven. Ook dagbesteding kan niet altijd zomaar bij bedrijven georganiseerd worden. Zie het vreselijke ongeluk afgelopen week bij de Makro in Hengelo, waar een cliënt die daar in het kader van dagbesteding in de keuken werkte een dodelijk ongeval kreeg.
Reageren? joop.wikkerink@progressieve-partij.nl